Kvalitní spánek snižuje riziko onemocnění

Text: Prima Žena
25. března 2019 | 15:00

Dlouhé usínání, převalování, brzké vstávání. To jsou jen některé spánkové poruchy, které člověka mohou pěkně potrápit. Podle průzkumů má se spánkem problém víc než 40 procent lidí. Mnoho z nich však vůbec neví, že se jedná o poruchu, která může způsobit nemalé zdravotní potíže. Právě proto si celý svět 21. března připomíná Mezinárodní den zdravého spánku, jehož cílem je rozšířit povědomí širší veřejnosti o významu zdravého spánku.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

Podle specialisty na spánkové poruchy Ondřeje Ludky z Fakultní nemocnice Brno je pro zdravý spánek důležité úplné zatemnění místnosti a pravidelný přísun čerstvého vzduchu. „V místnosti na spaní je vhodné minimalizovat hluk a světlo a zajistit vhodnou teplotu. Nejlépe kolem 18 až 20 stupňů Celsia,“ uvedl Ludka.

Podle architektky společnosti VELUX Kláry Bukolské však většina lidí na zatemnění místnosti nemyslí. „Lidé zapomínají i na větrání. Ze studie Healthy Homes Barometr, která se věnuje zdravému bydlení, vyplývá, že až 77 procent lidí nemá vhodné podmínky ke kvalitnímu spánku,“ řekla Bukolská.

Upozornila přitom na to, že existují technologie, které umí dokonce větrání regulovat samy – čidla uvnitř místnosti určí hodnoty vlhkosti, CO2 apod. a přizpůsobí tomu větrání – systém VELUX ACTIVE například dovede sám otevřít a zavřít okno, stáhnout a roztáhnout rolety.

Kromě zatemnění místnosti a dostatečného větrání jsou však pro zdravý spánek důležité i další faktory. „Podstatné je nepít kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje od pozdního odpoledne a nejíst večer těžká jídla, poslední jídlo je vhodné si dát zhruba 3 až čtyři hodiny před ulehnutím,“ doplnil Ludka.

Zdravý spánek by měl u dospělého člověka trvat zhruba sedm až devět hodin, u dětí ještě o něco víc. Podstatná je ale také kvalita spánku. „Klíčový je pocit odpočinutosti a dobré nálady. Člověk by měl vstávat dobře naladěný a mělo by mu to vydržet po celý den,“ doplnil somnolog Martin Pretl ze Spánkové poradny v Praze.

Na zdraví člověka má také vliv to, kdy chodí spát. Nejzdravější je totiž noční spánek, proto se nevyplatí ponocovat. „Existují dva typy lidí. Ti, kteří usínají a vstávají dříve, a ti, kteří usínají a vstávají později. Ti druzí mívají větší kardio-metabolické riziko,“ upozornil Ludka.

Nespavost a jiné poruchy spánku totiž mohou mít negativní dopad nejen na psychiku člověka, ale také na jeho zdraví. Spánek kratší než čtyři hodiny denně zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, poruchy nálady, nehody a kratší délky života.

V případě, že má člověk problémy se spánkem víc než třikrát do týdne, je podle Pretla vhodné vyhledat pomoc odborníka. „Špatný spánek je většinou důsledek stresu, starostí. Pomocí psychoterapie se snažíme tyto problémy odstranit. Pokud to k dobrému spánku nepomůže, jsou na řadě léky. Medikace, pokud je kontrolovaná, není špatně,“ domnívá se Pretl. 

5 tipů pro zdravý spánek:

1.    Od pozdního odpoledne nepijte kávu, zelený nebo černý čaj, kolové nebo energetické nápoje.
2.    Nejezte těsně před spaním. V ideálním případě si poslední jídlo dejte zhruba 4 hodiny před ulehnutím do postele.
3.    Zatemněte místnost, ve které spíte.
4.    Před spaním místnost vyvětrejte. A mikroventilaci nechte otevřenou po celou noc.
5.    Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP MÓDA

Jarní trendy

První sluneční paprsky probouzí přírodu a vy byste měla provětrat svůj šatník. více

TOP ZDRAVÍ A KRÁSA

Zdravé cvičení

Až 80 % dospělých lidí se minimálně jednou za život potýká s bolestmi zad. více

TOP SEX A VZTAHY

Nové žážitky

Osm procent lidí v produktivním věku žije v České republice single životem. více

TOP CESTOVÁNÍ

Lázně Lednice

Toužíte zažít něco výjimečného? Vydejte se do Lázní Lednice do hotelu Perla více

TOP GURMÁN

Tapiokové dezerty

Tapioka je škrob získaný z rostliny manioku, který používali pro jeho blahodárné účinky více

Perfektně uklizeno

Prázdninový režim pomalu končí. Vaše rodina se vrací zpět více

Bílá dovolená

Když se řekne Harrachov, většině lidí se vybaví horské středisko, více

Novinka od Lenova

Ochladilo se, napadl první sníh, na náměstích se po roce znovu objevilo spoustu více