Co pít k ovoci nebo zelenině?

Text: Prima Žena
19. dubna 2019 | 12:00

S delšími prosluněnými a teplejšími dny odkládáme teplé kabáty nebo huňaté svetry, které mohly zakrýt nějaký ten špíček. Zcela přirozeně také přestáváme jíst hutná jídla
a dáváme přednost lehkým pokrmům, máme větší chuť na ovoce a zeleninu. To je ta pravá chvíle, kdy začít s úpravou životosprávy. Všechno půjde mnohem lépe, když spolu s jídelníčkem ozdravíme i pitný režim v čele s čistou pramenitou a minerální vodou.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

V roce 2017 byla spotřeba ovoce v České republice1) 82 kg (v hodnotě čerstvého) na osobu  a rok, z toho 57,2 % tvořilo ovoce mírného pásma a 42,8 % jižní ovoce. Spotřeba zeleniny  (v hodnotě čerstvé) byla 88,2 kg na osobu a rok. Denní průměrná spotřeba na osobu je tedy dle statistik v ČR necelých 225 g ovoce a necelých 242 g zeleniny. Výživová doporučení pro obyvatelstvo České republiky uvádí 200 g ovoce a 400 g zeleniny včetně tepelně upravené pro dospělé na den. 

„Naprostá většina ovoce a zeleniny je tvořena převážně vodou, v průměru kolem 90 %. Díky konzumaci ovoce a zeleniny je bohatý na vodu i náš jídelníček. To však nic nemění na důležitosti pitného režimu. Ovoce i zelenina obsahují mimo jiné také vlákninu, zejména rozpustnou. Ta je pro naše zdraví velmi podstatná – působí jako prebiotikum, tedy živná půda pro tělo prospěšné mikroorganizmy (střevní mikrobiom), které se nacházejí v tlustém střevě a které mají velký význam pro naši imunitu. Vláknina také pomáhá snižovat hladinu krevního cukru i cholesterolu,“ konstatuje nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu.

Vláknina na sebe váže vodu, v trávicím ústrojí bobtná a zvětšuje svůj objem (až čtyřicetkrát), žaludek se rychleji zaplní a vysílá signál, že už je zasycený. To znamená, že pocit sytosti přichází po relativně menší porci jídla, respektive po snědení menšího množství energie, pokud je součástí jídel ovoce a zelenina. Vyšší podíl vlákniny ovšem znamená také větší potřebu tekutin.

„U běžných druhů ovoce a zeleniny (např. jablka, jahody, hrušky, mrkev, papriky, květák) pokryje voda v nich obsažená tak akorát potřebu současně přítomné vlákniny. U některých druhů, kde je vlákniny více (např. lilek, kedlubna), už je potřeba tekutiny přidávat. Pokud jsou součástí jídelníčku i luštěniny a celozrnné varianty potravin, potřeba tekutin se také zvyšuje. Doplňování dostatečného množství tekutin v rámci pitného režimu je pro naše zdraví naprosto zásadní a s vyšším podílem vlákniny ve stravě se potřeba tekutin ještě navyšuje,“
vysvětluje nutriční terapeutka Boháčová.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP ZDRAVÍ A KRÁSA

Dentální hygiena

Podstatnou částí péče o naše zuby by měla být pravidelná zubní hygiena, díky které více

TOP SEX A VZTAHY

Matky samoživotelky

V České republice je podle Českého statistického úřadu přes 170 tisíc neúplných rodin více

TOP DOMOV

Cestování s dětmi

Blíží se čas dovolených a možná už přemýšlíte, kam s dětmi vyrazit. Pokud jsou více

TOP CESTOVÁNÍ

Dovolená na horách

Rozhodli jste se strávit dovolenou v Čechách a hledáte místo, kde spojuje relaxace více

TOP SPOLEČNOST

Stezka v oblacich

Naplánujte si pro sebe a svou rodinu prázdniny plné neobvykle strávených chvil! více

Bílá dovolená

Když se řekne Harrachov, většině lidí se vybaví horské středisko, více

Růžové víno

Léto je neodmyslitelně spojené se svěžími růžovými víny vládnoucími sezóně od jara a více

Krásná pleť

S věkem kůže ztrácí svou pružnost a pevnost a stává se tenčí. Tato ztráta pružnosti více