Luštěniny jako salát nebo zdravá příloha

Text: Prima Žena
20. března 2019 | 15:00

Luštěniny jsou zdravé a měli bychom je alespoň jedenkrát týdně zařazovat do našeho jídelníčku. Všichni to víme, ale jak to udělat, když máme hluboko v paměti zaryté známé hrachové kaše a čočkové polévky ze školních jídelen. Doba se mění a můžete měnit i váš jídelníček. Luštěniny totiž mohou být chutnou součástí moderní kuchyně.

Všechny luštěniny jsou přirozeně bezlepkové a rozhodně stojí za naši pozornost, ale jak je na tom třeba čočka?
Čočku dnes můžete koupit v mnoha variantách. Zapomeňte na to, že existuje pouze ta tmavozelená a hnědá, kterou známe právě z těch zmíněných školních jídelen a od našich babiček. Tyto malé placaté kuličky obsahují velké množství rostlinných bílkovin prospěšných pro naše zdraví a najdete je také v podobě černé čočky belugy a čočky červené.

Čočka červená
Červená čočka je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Škroby obsažené v čočce (i jiných luštěninách) se díky obsahu vlákniny vstřebávají pomalu a umožňují tak rovnoměrné uvolňování glukózy do krve. Díky tomu je vhodná například jako rychlá odpolední svačina v podobě čočkové placičky nebo pomazánky. Rovnoměrně uvolňování glukózy je důležité také pro udržení stabilní hladiny krevního cukru zejména pro diabetiky, ale i pro ty kdo se snaží hubnout. Červená čočka se výborně hodí i jako první koncentrovanější zdroj bílkovin pro miminka již od prvních měsíců při zavádění tuhé stravy a díky absenci nadýmavých látek i pro kojící maminky.

Spojení luštěniny a obiloviny
Spojením červené čočky a bulguru, získáte skvělý salát nebo přílohu k masu, který dá navíc dohromady kvalitní kombinaci bílkovin a ostatních důležitých látek. Doba vaření obou ingrediencí je stejná, takže ušetříte čas tím, že je budete vařit společně. Přidáním zeleniny a koření můžete recept libovolně obměňovat a experimentovat.


Bulgur
Bulgur se získává z tvrdých odrůd pšenice, kdy se jejich zrna namáčí, uvaří a po vysušení podrtí na menší kousky. Následná příprava v kuchyni je pak velice snadná, stačí vařit 12 minut, či nechat zrna nabobtnat ve studené nebo horké vodě. Obsahuje vitamín A, B1, 2, 3 a 6, minerální látky - fosfor, železo, hořčíku, mangan a stopové prvky, které chrání buňky před útokem volných radikálů. Má minimum tuku. Blahodárně působí na naše střeva, snižuje cholesterol v krvi, pomáhá snižovat hladinu krevního cukru a předcházet tak cukrovce. Bulgur se hodí do nejrůznějších rizot (místo rýže), je možné jej využít do nádivek, jako zavářku do polévky, pro přípravu salátů a kaší. Zkrátka především se používá jako příloha, ale pravdou je, že málo kdo se ho v kuchyni naučil používat.

www.menugold.cz
 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP ZDRAVÍ A KRÁSA

Prevence pro oči

První věc, kterou ráno po probuzení uděláme je, že otevřeme oči. Celý den nám více

TOP SEX A VZTAHY

Sex ve vyším věku

Ačkoliv četné průzkumy naznačují, že sexuální aktivita lidí pokračuje i ve vyšším věku, více

TOP DOMOV

Data v bezpečí

Smartphone je neocenitelným pomocníkem během každé dovolené. Hodí se na více

TOP CESTOVÁNÍ

Vysněná dovolená

Češi jsou známí svou spořivostí, úspory si v Česku tvoří většina domácností. Z průzkumu více

TOP SPOLEČNOST

Manga miluje Muchu

Co má společného český secesní malíř s japonským komiksem? Víc, než by se mohlo zdát! více

Letní líčení

S příchodem teplejšího počasí a slunečních paprsků většina žen ubírá na make-upu. více

Růžové víno

Léto je neodmyslitelně spojené se svěžími růžovými víny vládnoucími sezóně od jara a více

Chytré řešení

Řešíte, jak rozdělit větší prostory bez stavebních úprav? Zajímavou variantou více