Luštěniny jako salát nebo zdravá příloha

Text: Prima Žena
20. března 2019 | 15:00

Luštěniny jsou zdravé a měli bychom je alespoň jedenkrát týdně zařazovat do našeho jídelníčku. Všichni to víme, ale jak to udělat, když máme hluboko v paměti zaryté známé hrachové kaše a čočkové polévky ze školních jídelen. Doba se mění a můžete měnit i váš jídelníček. Luštěniny totiž mohou být chutnou součástí moderní kuchyně.

Všechny luštěniny jsou přirozeně bezlepkové a rozhodně stojí za naši pozornost, ale jak je na tom třeba čočka?
Čočku dnes můžete koupit v mnoha variantách. Zapomeňte na to, že existuje pouze ta tmavozelená a hnědá, kterou známe právě z těch zmíněných školních jídelen a od našich babiček. Tyto malé placaté kuličky obsahují velké množství rostlinných bílkovin prospěšných pro naše zdraví a najdete je také v podobě černé čočky belugy a čočky červené.

Čočka červená
Červená čočka je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Škroby obsažené v čočce (i jiných luštěninách) se díky obsahu vlákniny vstřebávají pomalu a umožňují tak rovnoměrné uvolňování glukózy do krve. Díky tomu je vhodná například jako rychlá odpolední svačina v podobě čočkové placičky nebo pomazánky. Rovnoměrně uvolňování glukózy je důležité také pro udržení stabilní hladiny krevního cukru zejména pro diabetiky, ale i pro ty kdo se snaží hubnout. Červená čočka se výborně hodí i jako první koncentrovanější zdroj bílkovin pro miminka již od prvních měsíců při zavádění tuhé stravy a díky absenci nadýmavých látek i pro kojící maminky.

Spojení luštěniny a obiloviny
Spojením červené čočky a bulguru, získáte skvělý salát nebo přílohu k masu, který dá navíc dohromady kvalitní kombinaci bílkovin a ostatních důležitých látek. Doba vaření obou ingrediencí je stejná, takže ušetříte čas tím, že je budete vařit společně. Přidáním zeleniny a koření můžete recept libovolně obměňovat a experimentovat.


Bulgur
Bulgur se získává z tvrdých odrůd pšenice, kdy se jejich zrna namáčí, uvaří a po vysušení podrtí na menší kousky. Následná příprava v kuchyni je pak velice snadná, stačí vařit 12 minut, či nechat zrna nabobtnat ve studené nebo horké vodě. Obsahuje vitamín A, B1, 2, 3 a 6, minerální látky - fosfor, železo, hořčíku, mangan a stopové prvky, které chrání buňky před útokem volných radikálů. Má minimum tuku. Blahodárně působí na naše střeva, snižuje cholesterol v krvi, pomáhá snižovat hladinu krevního cukru a předcházet tak cukrovce. Bulgur se hodí do nejrůznějších rizot (místo rýže), je možné jej využít do nádivek, jako zavářku do polévky, pro přípravu salátů a kaší. Zkrátka především se používá jako příloha, ale pravdou je, že málo kdo se ho v kuchyni naučil používat.

www.menugold.cz
 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP ZDRAVÍ A KRÁSA

Vše o botoxu

K jedním z nejčetnějších zákroků estetické medicíny patří aplikace botulotoxinu více

TOP DOMOV

Rezidence Hostivař

Rodinné a bytové domy s kontrolovaným vjezdem, v Praze, v srdci golfového areálu. více

TOP CESTOVÁNÍ

Dolní Morava

Vyrazte za sněhovou nadílkou na Dolní Moravu. Nezáleží na tom, jestli jste vášniví lyžaři více

TOP SPOLEČNOST

Walter Trout

Walter Trout je považován za jednoho z nejlepších kytaristů všech dob. více

Slabé pánevní dno

Téma pánevního dna trápilo mnoho našich kamarádek i zákaznic a tak jsme vytvořili více

Bílá dovolená

Když se řekne Harrachov, většině lidí se vybaví horské středisko, více

#jsembohyne

Blíží se nový rok a vy do něj můžete vstoupit s deníkem, který vás spolehlivě více