Opálená a zdravá zároveň?

Text: Prima Žena
27. června 2020 | 09:00

Fakt, že nadměrné opalování je zdraví škodlivé, je poměrné známý. Přesto byste se neměli schovávat a slunečním paprskům se naopak občas vystavovat. Zejména pro zisk vitaminu D, který je stěžejní pro pevnou imunitu v zimě, silné kosti, zuby, nehty a celkově zdraví. Při vhodném postupu je možné mít krásně opálenou pokožku bez zbytečného rizika a dostatek déčka.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

MÝTUS: Čím vyšší SPF faktor, tím vyšší ochrana
Ano, rozdíly ale nejsou tak veliké, jak by se mohlo zdát. Například krém s faktorem SPF (Sun Protection Factor) 15 absorbuje 93 % dopadajícího UVB záření, krém s faktorem SPF 30 absorbuje 97 %, SPF 50 ochrání před 98 % UVB záření. To není tak moc, abyste museli kupovat bezmyšlenkovitě rovnou „padesátku“. Lepší je sledovat, před čím vás vlastně krém chrání, zda je certifikovaný a jestli má přírodní původ. Nezapomínejte také, že bez ohledu na faktor, každý krém se smyje vodou a potem, proto se pravidelně mažte.

MÝTUS: Ze slunce lze získat vitamin D celoročně
Tvorbu vitaminu D v kůži stimuluje jen sluneční záření UVB. Pro svou vlnovou délku začíná dopadat do oblasti mírného pásma v polovině dubna a přestane v polovině září. Po zbytek roku je záření UVB vzhledem k velmi nízkému úhlu slunce nad obzorem pohlceno ozónovou vrstvou nebo se od ní odráží a na zem nedopadá. V oblastech kolem rovníku nebo ve Skandinávii je časový rozptyl zcela jiný. Na získání déčka je ideální právě léto.

MÝTUS: Stačí být na sluníčku 20 minut denně
Ano, ale v našem pásmu jen v určité hodiny. V červnu, červenci a srpnu jde o rozmezí zhruba mezi 10. a 15. hodinou. V této době je ale spousta lidí doma nebo v práci. Pokud jsou venku, většina se natírá krémy, které sice chrání kůži, ale také zpomalují produkci vitaminu D.  V pozdějším odpoledni už se vitamin D v kůži netvoří, ačkoliv se stále můžete opálit. Ochránit v létě kůži před negativními vlivy slunečního záření, a přitom si vytvořit dostatečné zásoby déčka na zimu, není vůbec snadné. Zejména pro světlé typy, alergiky, starší populaci a ty, co pracují celý den v uzavřených prostorech. I proto trpí přes 70 % Čechů v zimě nedostatkem vitaminu D a odráží se to na zdraví všech. Pro silnější imunitu po celý rok není ani v létě lehčí podpora vitaminu D od věci.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Jak přežít rozvod

Máte za sebou rozvod? Pak jste právě ukončili jednu důležitou etapu. více

TOP DOMOV

Severský design

Mohou tradiční designové přístupy a nová perspektiva fungovat dohromady? více

TOP SPOLEČNOST

Stezka Krkonoše

Přes 1 500 metrů dlouhá Stezka korunami stromů Krkonoše na okraji Janských Lázních více

Original Marines

Italská módní značka – od batolat až po teens. Hledáte něco hezkého pro své děti, více

Tančírna

Jak přečkat období dlouhých zimních večerů a vytahaných svetrů, když nás televizní více

Plánujete stítění?

V zimě už sice plánujeme letní dovolenou, ale jelikož nám není v našich domovech horko, více