5 faktů o přibírání v menopauze

Text: Prima Žena
15. března 2019 | 12:00

Ženy mohou po nástupu perimenopauzy očekávat nárůst tělesné hmotnosti zhruba o půl kilogramu ročně, často to však bývá i více. Přibírání nejenže většině žen nijak nepřidá na už tak menopauzou rozkolísané náladě, ale navíc s sebou nese i řadu zdravotních problémů. Jsou na vině jen hormony, nebo i něco jiného? A je tloustnutí opravdu nevyhnutelné? Přečtěte si v následujícím článku několik faktů, které vám o přibírání v přechodu možná ještě nikdo neřekl.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

1. Hormony nejsou hlavními viníky
Přibírání v menopauze je vesměs dáváno za vinu především hormonům, respektive výkyvům v jejich hladinách. Rostoucí hladiny estrogenu totiž způsobují větší chuť k jídlu, a zároveň menší chuť k fyzické aktivitě. Navíc zpomalují metabolismus a zvyšují inzulínovou rezistenci, takže se organismus hůře vypořádává s cukry a škroby. Hormony také ovlivňují to, kam se tuk ukládá – v období perimenopauzy je to okolí břicha, spíše než stehna a boky. V současnosti se však odborníci kloní k názoru – a řada studií jim dává za pravdu –, že svádět přibírání v období menopauzy jen na kolísající hladinu hormonů nelze a že hlavním viníkem je spíše pokles či ztráta svalové hmoty, v důsledku čehož je významně zpomalen metabolismus. Úbytek svalů přitom samozřejmě pramení z klesající fyzické aktivity. „Pokud se tedy ženy obávají, že v období přechodu přiberou, měly by se postarat o to, aby si udržely dostatek pohybu. Samozřejmě je nutné brát ohled na slábnoucí kondici a další fyziologické změny doprovázející stárnutí a volit vhodné cvičení či aktivity – třeba plavání či nordic walking,“ doporučuje renomovaný gynekolog Pavel Turčan.

2. Nadýmání se nejspíše nevyhnete. Minimalizovat jej ale můžete změnou jídelníčku
Ať už během menopauzy přiberete, nebo ne, nadýmání se pravděpodobně nevyhnete. Nadýmání je způsobováno výkyvy v hormonálních hladinách, které podporují zadržování vody v organismu a tvorbu střevních plynů. Nízké hladiny estrogenu dále snižují produkci žluče, což může vést k zácpě, a tím pádem dalšímu nadýmání. Základem pro minimalizaci nepříjemného nadýmání je pak zejména úprava jídelníčku. Pečivo z bílé mouky, klasické těstoviny a bílou rýži vyměňte za celozrnné varianty, pijte hodně vody a bylinkových čajů, například mátový, fenyklový či anýzový čaj pomáhají proti zadržování tekutin v těle. Naopak omezte sůl, kofein a alkohol. Místo potravin způsobujících plynatost – například brokolice, květáku, zelí, hrášku, fazolí, brambor, hrušek nebo měkkého sýra – zařaďte do jídelníčku více těch, které tvorbu střevních plynů omezují, kupříkladu hroznů, banánů, melounů, řeřichy, salátových okurků, vajec, jogurtů, tvrdých sýrů či arašídového másla.

« předchozí strana 1 2 3

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Závislost doby

…i 10 minut bez telefonu pro mnohé znamená stres více

TOP DOMOV

Vady dřeva

U většiny vad dřeva, jako jsou mechy, lišejníky, houby a hmyz, platí, že prevencí můžeme více

TOP CESTOVÁNÍ

Rodinná dovolena

Letní dovolená je pro řadu českých rodin událostí, na kterou se těší celý rok více

TOP GURMÁN

Zdravé mlsání

Blíží se doba prázdnin a dovolených, a s nimi cesty po tuzemsku i za hranice naší země více

TOP SPOLEČNOST

Letní kina

Nejlepším společníkem pro prázdninové večery je dobrý film. více

Original Marines

Italská módní značka – od batolat až po teens. Hledáte něco hezkého pro své děti, více

Slabé pánevní dno

Téma pánevního dna trápilo mnoho našich kamarádek i zákaznic a tak jsme vytvořili více

Chytré řešení

Řešíte, jak rozdělit větší prostory bez stavebních úprav? Zajímavou variantou více