Když tělu schází sluneční vitamin D

Text: Prima Žena
1. února 2020 | 09:00

Nedostatek slunečního svitu v zimě může kromě špatné nálady způsobovat i různé zdravotní potíže. S přirozeným úbytkem denního světla se do těla nedostává adekvátní množství vitaminu D, který je spolu s vitaminem K2 nezbytný pro efektivní vstřebávání a ukládání vápníku. Má výrazný vliv i na imunitní systém, na neuro-svalové funkce a také je mu přisuzovaná schopnost chránit před infekcemi i před prochladnutím a chřipkou.

nedostatek_vitaminu_D_1_PZ.jpg

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

Vitamin D si z 90 % vytváříme z letních paprsků, záleží ovšem na správné vlnové délce a úhlu dopadu. Zbývajících 10 % získáváme přes stravu. Zimní slunce, jakkoliv je příjemné se mu vystavit, s přísunem D nepomůže. Proto trpí většina lidí jeho nedostatkem a je nutné ho dodávat tělu pomocí vhodných doplňků stravy.

Hlavní úlohou vitaminu D je udržovat optimální hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství, i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nízká hladina vápníku v krvi způsobuje, že si ho organismus začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ – čili osteoporóze. „Vitamin D se společně s vitaminem K2 podílí na efektivním vstřebávání a ukládání vápníku do kostí a zubů, který se jinak může ukládat v cévních stěnách a měkkých tkáních a výrazně zvyšovat riziko aterosklerózy a kardiovaskulárních chorob,“ vysvětluje MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol a dodává, že déčko má zároveň pozitivní vliv na imunitu, kterou je obzvlášť v zimních měsících třeba posilovat, nebo se podílí na regulaci krevního tlaku, na růstu krevních, svalových a kožních buněk. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně.

Jenom správná strava nestačí
Zdrojem je jen velmi málo potravin a podle nejnovějších informací a výzkumů, lze stravou přijmout pouze 10 % vitaminu D. Denní dávka pro dospělého člověka by se měla pohybovat kolem 800 mezinárodních jednotek IU (20 μg). To odpovídá přibližně 200 g filetu lososa, tuňáka či úhoře žijících volně v moři nebo 1 čajové lžičce oleje z tresky. Z tuzemských ryb by to bylo například 1 kg štiky. Stravovat se takto denně není příliš reálné.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Sexuální apetit

Polovina žen se potýká se špatným sexuálním zdravím, třetina nemá na milování vůbec více

TOP DOMOV

Jarní úklid

Ať už se do jarního úklidu skutečně pustíme či nikoliv, minimálně v televizi nebo více

TOP CESTOVÁNÍ

Wellness hotel Vista

Zima poskytuje přírodě období k odpočinku a načerpání nových sil více

TOP GURMÁN

Dietní kuřecí maso

Hledáte vhodné, chutné a přesto dietní způsoby na přípravu kuřecího masa? více

TOP SPOLEČNOST

Světové opery

Multiplexy Cinema City přidávají do svého programu slavné operní tituly, více

Original Marines

Italská módní značka – od batolat až po teens. Hledáte něco hezkého pro své děti, více

Bílá dovolená

Když se řekne Harrachov, většině lidí se vybaví horské středisko, více

Venkovní obývak

Nejznámější pařížské zahrady, Times Square či Bryant park v New Yorku více