Když tělu schází sluneční vitamin D

Text: Prima Žena
1. února 2020 | 09:00

Nedostatek slunečního svitu v zimě může kromě špatné nálady způsobovat i různé zdravotní potíže. S přirozeným úbytkem denního světla se do těla nedostává adekvátní množství vitaminu D, který je spolu s vitaminem K2 nezbytný pro efektivní vstřebávání a ukládání vápníku. Má výrazný vliv i na imunitní systém, na neuro-svalové funkce a také je mu přisuzovaná schopnost chránit před infekcemi i před prochladnutím a chřipkou.

nedostatek_vitaminu_D_1_PZ.jpg

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

Vitamin D si z 90 % vytváříme z letních paprsků, záleží ovšem na správné vlnové délce a úhlu dopadu. Zbývajících 10 % získáváme přes stravu. Zimní slunce, jakkoliv je příjemné se mu vystavit, s přísunem D nepomůže. Proto trpí většina lidí jeho nedostatkem a je nutné ho dodávat tělu pomocí vhodných doplňků stravy.

Hlavní úlohou vitaminu D je udržovat optimální hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství, i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nízká hladina vápníku v krvi způsobuje, že si ho organismus začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ – čili osteoporóze. „Vitamin D se společně s vitaminem K2 podílí na efektivním vstřebávání a ukládání vápníku do kostí a zubů, který se jinak může ukládat v cévních stěnách a měkkých tkáních a výrazně zvyšovat riziko aterosklerózy a kardiovaskulárních chorob,“ vysvětluje MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol a dodává, že déčko má zároveň pozitivní vliv na imunitu, kterou je obzvlášť v zimních měsících třeba posilovat, nebo se podílí na regulaci krevního tlaku, na růstu krevních, svalových a kožních buněk. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně.

Jenom správná strava nestačí
Zdrojem je jen velmi málo potravin a podle nejnovějších informací a výzkumů, lze stravou přijmout pouze 10 % vitaminu D. Denní dávka pro dospělého člověka by se měla pohybovat kolem 800 mezinárodních jednotek IU (20 μg). To odpovídá přibližně 200 g filetu lososa, tuňáka či úhoře žijících volně v moři nebo 1 čajové lžičce oleje z tresky. Z tuzemských ryb by to bylo například 1 kg štiky. Stravovat se takto denně není příliš reálné.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Předehra je důležitá

Minimálně šestiminutová předehra je klíčem k uspokojivému milování. Pro většinu lidí více

TOP DOMOV

Inspirováno Afrikou

Nebaví vás pravidla, rádi si zařizujete interiér ve vlastním stylu více

TOP CESTOVÁNÍ

Hotely pro dospělé

Jeden známý citát stručně a nadšeně konstatuje: „Děti jsou radost!“ Ovšem nutno dodat více

TOP GURMÁN

Bylinkové ghí

S jarem se jídelníček odlehčuje, ale zdravé tuky v něm mají své stálé místo po celý rok více

TOP SPOLEČNOST

Jaro s Baletem

Poprvé od letošního znovuotevření Státní opery představí začátkem dubna soubor více

Česká síťovka

Vyrábí se od roku 1926, patří k symbolům éry socialismu, nyní se stává retro hitem více

Dokonalý Valentýn

Svátek sv. Valentýna počítají zamilovaní k nejdůležitějším dnům v roce. více

Tančírna

Jak přečkat období dlouhých zimních večerů a vytahaných svetrů, když nás televizní více