Sodík: dobrý sluha, špatný pán

Text: Prima Žena
2. srpna 2018 | 15:00

Denně dodáváme svému organizmu v průměru trojnásobek doporučovaného množství soli, až tři čajové lžičky místo zhruba jedné. Ve stravě máme tudíž tolik soli, že jakékoli snížení jejího příjmu bude mít bezesporu pozitivní zdravotní efekt.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

V první řadě musíme snížit množství soli používané při přípravě pokrmů a omezit dosolování hotových pokrmů. Nemusíme se vzdávat minerálek, převážná většina těch běžně dostupných k nadměrnému příjmu soli nepřispívá. V případě sportujících lidí je situace odlišná, ti by neměli příjem soli snižovat na minimum, protože nedostatek sodíku může mít velmi negativní dopad na jejich výkon i zdravotní stav.

Při standardním režimu by měla být u dospělých dávka sodíku do 2,4 g na den (6 g soli).  Dle Českého statistického úřadu byla v roce 2015 spotřeba soli v ČR 5,7 kg na osobu a rok, což odpovídá dennímu příjmu 15,6 g soli1). „Cílem není vytěsnit sůl z jídelníčku úplně,  ale vědět o jejích nejvýraznějších zdrojích, a tomu přizpůsobit výběr surovin, z nichž vaříme. Mezi zdroje sodíku patří i potraviny, které běžně konzumujeme a které by byla velká chyba významně izolovat z jídelníčku (celozrnné pečivo, sýry, kvalitní šunka aj.), se sodíkem v nich obsaženým však musíme počítat. Zároveň je dobré vědět, že sůl obsahují také výrobky,  kde bychom to nečekali (například ochucovadla, marinády, sušenky nebo čokoláda). A naopak – lidé si překvapivě myslí, že minerální vody mají nadměrný obsah sodíku, což není tak úplně pravda. Do velmi přísného limitu obsahu sodíku 20 mg/l pro kojeneckou vodu spadá celých 37,8 % produkce všech minerálních vod. Vyšší obsah sodíku, tj. nad 200 mg/l,  má pouze 15,7 % vyráběných minerálek,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu.

Jaké jsou nejdůležitější zásady pro snížení příjmu sodíku ve stravě? „Nedosolovat již hotové pokrmy, protože špetky soli mohou znamenat množství až 1 g. Při přípravě pokrmů příliš nesolit a chuť zvýraznit raději bylinkami. Omezit spotřebu potravin, které mají v názvu slané nebo solené. Vyhýbat se kořenícím a dochucovacím směsím, kde sůl může tvořit až polovinu obsahu, někdy i více. Všímat si údajů o obsahu soli na obalech potravin a vybrat tu potravinu z dané kategorie, která má nejnižší obsah soli. Omezit spotřebu uzenin,“ radí Věra Boháčová.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Mluvte s dětmi

Přísloví „mlčeti zlato“, neplatí vždy. Trvale „tichá domácnost“ je přesto více

TOP DOMOV

Vánoční dekorace

Pokud toužíte po dokonale ozdobeném vánočním stromku, více

TOP CESTOVÁNÍ

Maďarský wellness

Kromě toho, že v Maďarsku najdete jedny z nejstarších historických památek více

TOP GURMÁN

Darujte Kmotra

I v letošním roce jsme pro naše zákazníky připravily tradiční výrobky více

TOP SPOLEČNOST

Ježíškova vnoučata

Přesně deset dní po zahájení letošního ročníku je v rámci charitativního projektu více

Perfektně uklizeno

Prázdninový režim pomalu končí. Vaše rodina se vrací zpět více

V souladu s přírodou

Citlivá dětská kůže vyžaduje zvláštní pozornost a péči. více

Svátečně krásná

Každá z nás chce ve svátečních chvílích zářit. Jak na to, více