Sodík: dobrý sluha, špatný pán

Text: Prima Žena
2. srpna 2018 | 15:00

Denně dodáváme svému organizmu v průměru trojnásobek doporučovaného množství soli, až tři čajové lžičky místo zhruba jedné. Ve stravě máme tudíž tolik soli, že jakékoli snížení jejího příjmu bude mít bezesporu pozitivní zdravotní efekt.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

V první řadě musíme snížit množství soli používané při přípravě pokrmů a omezit dosolování hotových pokrmů. Nemusíme se vzdávat minerálek, převážná většina těch běžně dostupných k nadměrnému příjmu soli nepřispívá. V případě sportujících lidí je situace odlišná, ti by neměli příjem soli snižovat na minimum, protože nedostatek sodíku může mít velmi negativní dopad na jejich výkon i zdravotní stav.

Při standardním režimu by měla být u dospělých dávka sodíku do 2,4 g na den (6 g soli).  Dle Českého statistického úřadu byla v roce 2015 spotřeba soli v ČR 5,7 kg na osobu a rok, což odpovídá dennímu příjmu 15,6 g soli1). „Cílem není vytěsnit sůl z jídelníčku úplně,  ale vědět o jejích nejvýraznějších zdrojích, a tomu přizpůsobit výběr surovin, z nichž vaříme. Mezi zdroje sodíku patří i potraviny, které běžně konzumujeme a které by byla velká chyba významně izolovat z jídelníčku (celozrnné pečivo, sýry, kvalitní šunka aj.), se sodíkem v nich obsaženým však musíme počítat. Zároveň je dobré vědět, že sůl obsahují také výrobky,  kde bychom to nečekali (například ochucovadla, marinády, sušenky nebo čokoláda). A naopak – lidé si překvapivě myslí, že minerální vody mají nadměrný obsah sodíku, což není tak úplně pravda. Do velmi přísného limitu obsahu sodíku 20 mg/l pro kojeneckou vodu spadá celých 37,8 % produkce všech minerálních vod. Vyšší obsah sodíku, tj. nad 200 mg/l,  má pouze 15,7 % vyráběných minerálek,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu.

Jaké jsou nejdůležitější zásady pro snížení příjmu sodíku ve stravě? „Nedosolovat již hotové pokrmy, protože špetky soli mohou znamenat množství až 1 g. Při přípravě pokrmů příliš nesolit a chuť zvýraznit raději bylinkami. Omezit spotřebu potravin, které mají v názvu slané nebo solené. Vyhýbat se kořenícím a dochucovacím směsím, kde sůl může tvořit až polovinu obsahu, někdy i více. Všímat si údajů o obsahu soli na obalech potravin a vybrat tu potravinu z dané kategorie, která má nejnižší obsah soli. Omezit spotřebu uzenin,“ radí Věra Boháčová.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Sexuální dominance

Líbí se vám představa, že svého partnera přivážete k posteli a budete si s ním hrát? více

TOP DOMOV

Geniální čistota

WC Rimfree® anebo toaletní mísa bez splachovacího kruhu představuje více

TOP CESTOVÁNÍ

Elixír mládí

Novodobý elixír mládí či pramen lásky? Objevte skrytý potenciál sirovodíku. více

TOP GURMÁN

Olomoucké tvarůžky

Tak jako se po čase vrací móda, tak se na výsluní popularity pohybují i potraviny. více

TOP SPOLEČNOST

Respekt k vodě

Eva Kubišová se do moře zamilovala, už když jí bylo pět let. více

Slabé pánevní dno

Téma pánevního dna trápilo mnoho našich kamarádek i zákaznic a tak jsme vytvořili více

Vaše vášeň

Odvážná. Nekompromisní. Svá. Přivítejte novou ovocně-květinovou více

Víte co je dobré?

Představte si, že vcházíte do spižírny napěchované těmi nejlepšími více