Sodík: dobrý sluha, špatný pán

Text: Prima Žena
2. srpna 2018 | 15:00

Denně dodáváme svému organizmu v průměru trojnásobek doporučovaného množství soli, až tři čajové lžičky místo zhruba jedné. Ve stravě máme tudíž tolik soli, že jakékoli snížení jejího příjmu bude mít bezesporu pozitivní zdravotní efekt.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

V první řadě musíme snížit množství soli používané při přípravě pokrmů a omezit dosolování hotových pokrmů. Nemusíme se vzdávat minerálek, převážná většina těch běžně dostupných k nadměrnému příjmu soli nepřispívá. V případě sportujících lidí je situace odlišná, ti by neměli příjem soli snižovat na minimum, protože nedostatek sodíku může mít velmi negativní dopad na jejich výkon i zdravotní stav.

Při standardním režimu by měla být u dospělých dávka sodíku do 2,4 g na den (6 g soli).  Dle Českého statistického úřadu byla v roce 2015 spotřeba soli v ČR 5,7 kg na osobu a rok, což odpovídá dennímu příjmu 15,6 g soli1). „Cílem není vytěsnit sůl z jídelníčku úplně,  ale vědět o jejích nejvýraznějších zdrojích, a tomu přizpůsobit výběr surovin, z nichž vaříme. Mezi zdroje sodíku patří i potraviny, které běžně konzumujeme a které by byla velká chyba významně izolovat z jídelníčku (celozrnné pečivo, sýry, kvalitní šunka aj.), se sodíkem v nich obsaženým však musíme počítat. Zároveň je dobré vědět, že sůl obsahují také výrobky,  kde bychom to nečekali (například ochucovadla, marinády, sušenky nebo čokoláda). A naopak – lidé si překvapivě myslí, že minerální vody mají nadměrný obsah sodíku, což není tak úplně pravda. Do velmi přísného limitu obsahu sodíku 20 mg/l pro kojeneckou vodu spadá celých 37,8 % produkce všech minerálních vod. Vyšší obsah sodíku, tj. nad 200 mg/l,  má pouze 15,7 % vyráběných minerálek,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová, DiS., spolupracovnice AquaLife Institutu.

Jaké jsou nejdůležitější zásady pro snížení příjmu sodíku ve stravě? „Nedosolovat již hotové pokrmy, protože špetky soli mohou znamenat množství až 1 g. Při přípravě pokrmů příliš nesolit a chuť zvýraznit raději bylinkami. Omezit spotřebu potravin, které mají v názvu slané nebo solené. Vyhýbat se kořenícím a dochucovacím směsím, kde sůl může tvořit až polovinu obsahu, někdy i více. Všímat si údajů o obsahu soli na obalech potravin a vybrat tu potravinu z dané kategorie, která má nejnižší obsah soli. Omezit spotřebu uzenin,“ radí Věra Boháčová.

« předchozí strana 1 2

 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?

Soutěže

TOP SEX A VZTAHY

Odhalení nevěry

Myslíte si, že se vám zbořil svět. Jenže on se točí dál více

TOP DOMOV

Odsavače par Faber

Jedním z prvních stropních odsavačů, které se objevily na našem trhu více

TOP CESTOVÁNÍ

Rakouská jezera

Když Bůh tvořil rakouská jezera, měl ten den mimořádně kreativní a snad také i více

TOP GURMÁN

UGO očista

Tento podzim budou mít účastníci programu UGO Očista poprvé šanci více

TOP SPOLEČNOST

Krása Mototechny

Značka Mototechna, kterou znají lidé ještě z dob socializmu, více

Vaše vášeň

Odvážná. Nekompromisní. Svá. Přivítejte novou ovocně-květinovou více

Nejnovější trendy

Prestižní evropský veletrh EUROCUCINA se v letošním roce opět těšil obrovskému zájmu více

Sluneční péče

Protože pobyt na slunci není bez rizika, vyvinula značka Sothys více